fbpx

CrossFit Woordenboek

CrossFit is een programma met veel Engelse woorden, termen en afkortingen. Hierdoor is het in het begin wel echt lastig om te snappen wat alle termen en afkortingen betekenen. In deze samenvatting proberen we het simpel te maken en kan je snel alle termen eigen maken. 

AFAP

As Fast As Possible; je moet je workout in een zo kort mogelijke tijd voltooien

AKBS

American Kettlebell Swing; Amerikaanse versie van de Kettlebell Swing waarbij de kettlebell volledig wordt gelift tot boven het hoofd

AMRAP

As Many Reps As Possible; bij deze workout weet je hoeveel tijd je hebt, bijv. 20 min., en probeer je zo veel mogelijk herhalingen/rondes te halen binnen de gestelde tijd

A2G (squats)

Ass to the Grass Squats; wanneer je dit hoort of leest wordt je er aan herinnert dat je altijd je squats zo laag mogelijk moet maken. Met je billen helemaal richting de grond

BARBELL

Een stang waar je gewichten aan hangt voor de weightlifting specialty trainingen of tijdens de WOD’s. Een Olympische stang weegt 20kg. Maar we hebben ook oefen stangen van 15KG

BENCHMARK WOD’S

Workout’s die met enige regelmaat terug komen om je niveau mee te meten

BJ

Box Jumps; springen op een houten kist

BOX

De locatie waar je XFIT beoefend. Bij een gym heeft iedereen meteen een associatie. Maar een box kan ook slechts een garagebox zijn. Het gaat niet om de luxe. Het gaat om de workouts

BP

Bench Press; ook wel Bankdrukken. Een oefening  voor de borstspieren

BS

Back Squat; een oefening waarbij de Barbell op je schouders ligt

BUY IN

Je mag pas aan je echte workout beginnen als je deze taak voltooid hebt. Bijvoorbeeld. 500m roeien, 30 burpy’s en 15 dubble unders

BUY OUT

Je moet deze taak voltooien om je workout te mogen beëindigen

BW

Bodyweight; het gewicht waarmee je traint is gelijk aan je lichaamsgewicht

CHIPPER

Een workout met meer dan 4 verschillende oefeningen

C2B PULL UPS

Chest 2 Bar Pull Ups; optrekken aan een stang waarbij de borstkast contact moet maken met de stang waar je je aan optrekt

C&J

Clean & Jerk; een oefening waarbij de barbell vanaf de grond wordt gelift en een eindpositie heeft boven het hoofd

DL

Dead Lift

DNF

Did not finish; kon de workout niet eindigen om welke reden dan ook.  (ook: Missing in Action of AWOL: absent without leave)

DNS

Did not Start; je kon niet starten aan je workout om welke reden dan ook

DU

Dubble Unders; een springtouw begrip waarbij het touw 2x onder je voeten doorgaat bij één sprong

EM

Every minute. Gedurende een aantal minuten voer je iedere minuut een aantal reps van een oefening uit

EMOM

Every Minute On the Minute; gedurende de even minuten van de workout voer je een aantal reps van een oefening uit en gedurende de oneven minuten van de workout voer je een aantal reps van een andere oefening uit. Ook bekend als een SuperSet

FUBAR

F*ed UP Beyond All Recognition; wanneer je alles hebt gegeven en helemaal stuk zit na je Workout, dan ben je FUBAR

FULL

Inclusief (squat) dus bijv. Full Snatch. Je voert de oefening uit in zijn totale uitvoering

FS

Front Squat; waarbij de barbell op de schouders ligt aan de voorzijde van je hoofd

GYM

Gymnastics

GPP

General Physical Preparedness; Algemene fysieke paraatheid

GHD

Glute Ham Developer; Toestel specifiek bedoeld om Gluteus(bilspier) en hamstrings te trainen, maar waarbij je ook GHD Sit-Ups en bijv. Back/Hip Extensions kunt maken

Hang Position

Positie iets boven knie hoogte

High Hang Position

Positie net iets onder heup hoogte

HSPU

Hand Stand Push Up

KB

Kettlebell

KBS

Kettlebell Swing

Kipping

Variatie op de Pull-Up, waarbij je een schommelende beweging maakt met als doel, snellere Pull-Ups en groter volume

KTE/K2E

Knees to elbow  – gymnastische beweging waarbij je hangend aan een pull-up stang vanuit volledig uitgestrekte positie met je knieën je ellebogen moet aantikken

Metcon

Metabolische Conditie – intensieve workout op conditie

MU

Muscle Up

No-Rep

Als een oefening niet volgens de van te voren bekende bewegingsstandaard wordt uitgevoerd, dan is dit een no-rep

Oly

Olympic Weightlifting

OH

Over Head

OHS

Overhead Squat

PR

Persoonlijk Record

PU

Kan een Pull Up zijn, maar ook een Push Up

Pistol

One Legged Squat

PP

Push Press – een gewicht van je schouders tot boven je hoofd tillen

Rep

Repetition – herhaling

Rx

as prescribed – zoals voorgeschreven, je hebt de workout precies gedaan zoals beschreven of aangegeven

RFT

Rounds for time – een aantal oefeningen die je zo snel mogelijk moet uitvoeren op tijd

RC

Rope Climb – Touw klimmen

RD

Ring Dippen

Scaled

In een workout doet iedereen hetzelfde door het schalen van workouts naar je persoonlijke fysieke vaardigheden. Elke WOD is ongelimiteerd te schalen zodat iedereen, ongeacht welk fitness level je hebt, een workout kan doen die past bij zijn niveau

Set

Het aantal herhalingen bij elkaar heet een set

Snag

Specifieke oefening of WOD die je vreselijk vindt om te doen of waar je niet zo goed in bent. We weten niet waar de term vandaan komt, maar we weten wel dat iedereen er een heeft! Door CrossFit leer je je zwakke punten kennen, ga je ze onder ogen zien en ga je keihard werken om deze punten te verbeteren

Strict

Beweging moet strict (zonder kipping heupbeweging) worden uitgevoerd

SQ

Squat

Snatch

Olympic weightlifting oefening waarbij het gewicht vanaf de grond in één vloeiende beweging naar overhead positie wordt gebracht

Ski-Erg

Ski Ergometer

SDHP

Sumo Deadlift High Pull – een soort Deadlift, maar hier trek je het gewicht explosief door tot sleutelbeenhoogte

SLDL

Stiffed Leg Dead Lift

The Girls

Benchmark workouts die zijn afgeleid van de naamgeving van orkanen. Deze “benchmark” workouts zijn trainingen die eens in de zoveel tijd terugkomen en je de mogelijkheid bieden om te zien of je progressie geboekt hebt

The Heroes

Workouts ter ere van overleden soldaten/militairen in dienst. In tegenstelling tot de “Girls” zijn de “Heroes” vaak lange workouts met de bedoeling om je fitheid te testen

Tabata

Hele intensieve workoutformat van 20 seconden werk en 10 seconden rust voor 8 sets

TNG

Touch and go – hierbij doe je een aantal barbell herhalingen na elkaar,waarbij de barbell telkens heel kort de grond raakt

TU

Triple-Unders – per sprong gaat het springtouw drie keer onder je voeten door

TTB/T2B

Toes to Bar – tenen naar de bar

W-Up

Warming Up

WOD

Workout Of The Day – workout van de dag

WBS

Wall Ball Shots – met een zware bal in je handen maak je een squat en vervolgens gooi je, terwijl je opstaat, de bal hoog tegen de muur

WL

Walking Lunge – met één voet stap je naar voren en buig je je benen totdat je achterste knie de grond raakt